Było świetnie. Ciekawe tematy, inspirujące panele dyskusyjne, wybitni prelegenci czyli po prostu grudniowa konferencja Fundacji Promo & Fund na tematy dotyczące organizacji pozarządowych czyli NGO’sów. Byłem tam i ja, prowadząc warsztat z metod tworzenia wizerunku czyli pomysłów na to jak być efektywnym ambasadorem organizacji w kontaktach z biznesem.
Im dłużej prowadziłem swój warsztat, tym bardziej utwierdzałem się w przekonaniu jak bardzo był on potrzebny. Zauważyłem, jak duża bariera dzieli czasami świat NGO’sów od świata biznesu. Często po obu jej stornach mówimy to samo ale kody, których używamy są zupełnie różne. Dlatego właśnie powstał ten tekst.
Jeśli działasz w swojej organizacji i spotykasz się z osobami z biznesu, zastanów się nad poniższymi wskazówkami, może pozwolą Ci one na to aby Twój kontakt z darczyńcą zaowocował Twoim sukcesem.
Pierwsza z nich brzmi tak:

Daj się poznać

Ludzie lubią wiedzieć z kim się spotykają. Truizm, ale warto o nim pamiętać. Co znajdą na Twój temat w sieci? Oczywiście często stronę Twojej organizacji, jej osiągniecia i projekty oraz Twój w nich udział. Często też znajdą tam Twoje, mam nadzieję, profesjonalnie przygotowane BIO. Tak trzymaj. Pamiętaj jednak, że oficjalna strona to tylko część Twojego wizerunku. Zadbaj zatem też o to, jak wypadasz np. w portalach społecznościowych. Jaki obraz Twojej osoby jest tam widoczny? Pokaż swoje działania i wartość, którymi się kierujesz. Zadbaj o to aby były one spójne z tym co „mówi” Twoja organizacja. Jeśli to zrobisz, stworzysz spójny wizerunek swojej osoby oraz zrobisz krok w kierunku zbudowania relacji.

Zbuduj relacje

Zadbaj o nie i przygotuj się do ich kreacji. Wykorzystaj fakt, że lubimy ludzi podobnych do nas. Dopasuj się do darczyńcy, a zostaniesz lepiej oceniony. Jeśli spotykasz się z osobą analityczną, bądź konkretny i spójny. Jeśli Twoim rozmówcą jest osoba bardziej ekspresyjna daj upust swoim emocjom i ekstrawersji. Poznaj style komunikacji i wykorzystaj je do zbudowania dobrych relacji. Możesz to zrobić w trzech krokach. Pierwszy dowiedz się jakim jest Twój styl. Drugi naucz się rozpoznawać go u swojego rozmówcy. Trzeci wykorzystaj tę wiedzę aby zbudować relacje oparte na podobieństwach. Wiem, że wymaga to czasu i zaplanowania, ale uwierz – warto.

Przygotuj spotkanie

Pamiętaj, że Twoje spotkanie nie zaczyna się w momencie, kiedy mówisz „dzień dobry” ale w momencie kiedy uzyskujesz zgodę na spotkanie i przedstawienie swojej organizacji. Miej zatem świadomość, że rozpoczyna się wtedy czas, aby dobrze się do spotkania się przygotować. Wyznacz sobie zatem cel, którego realizację spotkanie ma Ci umożliwić. Zastanów się jaka agenda będzie dla Ciebie najlepsza i ją zrealizuj. Przygotuj też profesjonalną prezentację swojej organizacji. Jeśli spotkanie nie zaczyna się od „dzień dobry”, to nie kończy się też na „do widzenia”. Dlatego miej pomysł też na to, jakie działania podejmiesz po jego zakończeniu.

Bądź przekonujący

Czyli jaki? Często wydaje nam się, że logiczne argumenty użyte w czasie rozmowy lub spotkania są najlepsze. No bo jak z nimi dyskutować. Ale okazuje się, że nie działają one skutecznie na wszystkie osoby, które spotkasz. Co zatem zrobić? Zastanów się, czy nie posłużyć się tzw. walutą transferową. Użyj więc argumentów logicznych ale dodaj podczas swojej rozmowy też te które bazują na emocjach. Łatwo będzie Ci je znaleźć, kiedy popatrzysz na swoją organizację właśnie z perspektywy emocji, które przekazuje . Na koniec dodaj argumenty na poziomie wartości, które reprezentujesz. Taka mieszanka z pewnością przyniesie Ci oczekiwany efekt.

Autoprezentacja, wizerunek

Na koniec nie zapomnij o starej prawdzie, że jak Cię widzą tak … Cię oceniają. Odpowiedni strój podczas spotkania, niekoniecznie bardzo formalny ale raczej w stylu casual będzie na pewno dobre widziany przez drugą stronę. To jak prezentujesz, co przekazuje Twoja „mowa ciała” też będzie miało niebagatelne znaczenie dla ostatecznego sukcesu. Na końcu pamiętaj też, że może warto dodać do Twoich kontaktów z darczyńcą szczyptę biznesowej etykiety, która dla wielu osób z biznesu może mieć decydujące znaczenie w podjęciu decyzji odnośnie wsparcia Twojej organizacji.

To tylko lub aż, tyle ode mnie. Pięć wskazówek, które mogą Ci pomóc w spotkaniach i kontaktach. Polecam wykorzystać wszystkie, choć możesz również zastosować tylko te, które wydają Ci się najbardziej zasadne z Twojego punktu widzenia.
Mam nadzieję, że będą one też dla Ciebie inspiracją do szukania innych dobrych praktyk, które sprawią, że będziesz dobrym ambasadorem swojej organizacji, a dzięki temu bariera w porozumieniu pomiędzy NGO’sami a biznesem stanie się mniejsza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *